Tal i com us vaig prometre continuo presentant-vos
els factors que poden influir en el consum de drogues. En aquest cas em centro
ens els relacionats amb l’àmbit comunitari (l’entorn) i els escolars. Com us
podeu imaginar per com estan presentats, la majoria dels factors que us comento
en aquest articles estan enfocats principalment en el treball amb adolescents i
joves, que es la meva especialitat, però evidentment si no es treballen senten
les bases pel consum adult. A més alguns d’ells es poden seguir treballant en
persones adultes i continuen sent efectius, com
per exemple el treball dels factors individuals o fins i relacionats amb
el grup d’amics, que tractaré en propers articles.
Factors de risc de l'entorn:
·
Disponibilitat de drogues,
ja que a més disponibilitat més risc.
·
Que les lleis i normes
siguin favorables al consum.
·
Viure en zones marginals i
amb falta de recursos.
· Baixa tendència al veïnatge
i mancança de recursos per l’ocupació constructiva de l’oci.
· Influència dels models
favorables al consum que es poden mostrar en els mitjans de comunicació.
Factors de protecció:
· Ajudar a adoptar una actitud
crítica davant d’aquestes maneres de comunicació social.
· Augmentar el coneixement i
la participació amb els recursos d’oci constructiu de que disposa el barri.
· En cas que fos possible
allunyar físicament a la persona d’aquest entorn, no entenen en cap cas aquesta
mesura com una solució miraculosa, sinó com a part d’un treball a diferents
nivells.
Factors de risc escolars:
· Conducta antisocial present
des de petit (conflictes, baralles, mentides, dificultats per seguir a
classe...)
·
Fracàs acadèmic des de la
primària.
·
Baix grau de compromís amb
l’escola.
·
Abandó dels estudis.
· Manca de formació preventiva
que dóna l’escola en aquests temes o que aquesta no estigui ben plantejada.
· Models de consum del
professorat (missatges sobre el consum que es transmeten, tant amb paraules com
amb fets)
Factors de protecció escolars:
· Donar un reforç positiu,
evitant amenaces del tipus “Mai
arribaràs a res”, “Ja tens el curs perdut”, ja que als adolescents d’avui en
dia si se’l avança un futur negatiu en comptes d’esforçar-se més tiren la
tovallola.
· Que des de l’escola
s’ofereixi i es reforci la implicació i participació en les activitats
escolars.
·
Animar també per la
implicació en activitats extraescolars.
· Que l’escola deixi clara la
normativa existent en relació al consum al centre argumentant-la.
· Evitar expulsions, i
estigmatitzacions, proposant mesures alternatives a aquesta mena de sancions.
· Participació de la família a
l’escola ( assistència a activitats programades, contacte amb el
professorat...)
·
Ajudar-lo a definir un
projecte a curt i mitja termini.
·
Reforçar qualsevol avanç i
interessar-nos per les notes i la seva evolució.
· Contribuir a la bona
organització dels horaris d’estudi setmanal, posant unes normes clares al
respecte, com limitar les sortides d’oci amb els amics al cap de setmana i
deixant la resta de la setmana per l’estudi i activitats d’oci constructiu
(esport, música...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada