diumenge, 4 de novembre del 2012

Perquè hi ha persones que consumeixen drogues? (Factors de l’entorn i escolars)


Tal i com us vaig prometre continuo presentant-vos els factors que poden influir en el consum de drogues. En aquest cas em centro ens els relacionats amb l’àmbit comunitari (l’entorn) i els escolars. Com us podeu imaginar per com estan presentats, la majoria dels factors que us comento en aquest articles estan enfocats principalment en el treball amb adolescents i joves, que es la meva especialitat, però evidentment si no es treballen senten les bases pel consum adult. A més alguns d’ells es poden seguir treballant en persones adultes i continuen sent efectius, com  per exemple el treball dels factors individuals o fins i relacionats amb el grup d’amics, que tractaré en propers articles.
 
 
Factors de risc de l'entorn:
 
·         Disponibilitat de drogues, ja que a més disponibilitat més risc.

·         Que les lleis i normes siguin favorables al consum.

·         Viure en zones marginals i amb falta de recursos.

·        Baixa tendència al veïnatge i mancança de recursos per l’ocupació constructiva de l’oci.

·        Influència dels models favorables al consum que es poden mostrar en els mitjans de comunicació.

 
      Factors de protecció:

·        Ajudar a adoptar una actitud crítica davant d’aquestes maneres de comunicació social.

·        Augmentar el coneixement i la participació amb els recursos d’oci constructiu de que disposa el barri.

·        En cas que fos possible allunyar físicament a la persona d’aquest entorn, no entenen en cap cas aquesta mesura com una solució miraculosa, sinó com a part d’un treball a diferents nivells.


Factors de risc escolars:

·       Conducta antisocial present des de petit (conflictes, baralles, mentides, dificultats per seguir a classe...)

·         Fracàs acadèmic des de la primària.

·         Baix grau de compromís amb l’escola.

·         Abandó dels estudis.

·       Manca de formació preventiva que dóna l’escola en aquests temes o que aquesta no estigui ben plantejada.

·       Models de consum del professorat (missatges sobre el consum que es transmeten, tant amb paraules com amb fets)

 
      Factors de protecció escolars:

·        Donar un reforç positiu, evitant amenaces  del tipus “Mai arribaràs a res”, “Ja tens el curs perdut”, ja que als adolescents d’avui en dia si se’l avança un futur negatiu en comptes d’esforçar-se més tiren la tovallola.

·        Que des de l’escola s’ofereixi i es reforci la implicació i participació en les activitats escolars.

·         Animar també per la implicació en activitats extraescolars.

·        Que l’escola deixi clara la normativa existent en relació al consum al centre argumentant-la.

·        Evitar expulsions, i estigmatitzacions, proposant mesures alternatives a aquesta mena de sancions.

·        Participació de la família a l’escola ( assistència a activitats programades, contacte amb el professorat...)

·         Ajudar-lo a definir un projecte a curt i mitja termini.

·         Reforçar qualsevol avanç i interessar-nos per les notes i la seva evolució.

·       Contribuir a la bona organització dels horaris d’estudi setmanal, posant unes normes clares al respecte, com limitar les sortides d’oci amb els amics al cap de setmana i deixant la resta de la setmana per l’estudi i activitats d’oci constructiu (esport, música...)

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada